Besøk i Auce 20.09.2019

Publisert av Einar Eriksen den 11.12.20.

Under klubbens besøk i Auce 20.09.2019 fikk Torunn og Harald Nesset «Certificate of gratitude» fra den latviske stat for veldedig arbeid i kommunen siden 1992. Klubben delte samtidig ut studiestipend til to lokale jenter og Lions høyeste utmerkelse MJF til Ligija Bluka som er leder for Namins krisesenter for barn i Auce.

Tjue klubbmedlemmer besøkte Auce kommune i Latvia 20. september. I reisefølge var Norges ambassadør til Latvia, Kristian Ødegaard, som også er medlem av Lilleaker Lions. Klubben har støttet Namins krisesenter for barn i Auce siden 2006 etter initiativ fra klubbmedlem Harald Nesset. Harald startet med veldedig arbeid i Bene i Auce kommune i 1992.

Dagen ble rundet av med en høytidelighet i Vecauses slott i Auce med borgermesteren som vertinne. Bildet viser overrekkelse av gave fra borgermesteren til Kristian.

Første stopp på reisen var Bene ungdomsskole. Her ble vi tatt imot av rektor og lærerstaben. Vi fikk bl. a. se bilder fra SAS-juleflyet som brakte forsyninger til Bene tidlig på 1990-tallet. Harald var en av initiativtagerne den gangen. Besøket ble avsluttet med underholdning av elever.

Neste stopp var Namins krisesenter for barn i Auce by hvor vi ble tatt imot av ildsjelen Ligija Bluka og hennes stab. Ligija har drevet Namins på frivillig basis i tjue år. De er helt avhengig av frivillig finansiell støtte. Hos Namins fikk vi lunsj og underholdning av barna. Dans og sang er en viktig del av latvisk kultur. Vi har fått et nært forhold til Ligija og Namins, og de er avhengig av støtte fra oss og andre givere.

Deretter bar det videre til Vecauses slott. Tredje omgang med kaker og kaffe etterfulgt av underholdning ved Auce brass band. Ettermiddagens høydepunkt var da Hararld mottok den latviske stats «Certificate of gratitude» på vegne av hans kone Torunn og seg selv for veldedig arbeid i Auce kommune. På hovedbildet får Harald utmerkelsen fra en representant for regjeringen.

Etter det hadde Harald gleden av på vegne av klubben å overrekke Lions høyeste utmerkelse for humanitært arbeid, «Melvin Jones Fellowship Award» til Ligija. Bildet viser Ligija og mannen Felix.

Seremonien ble avsluttet med at ansvarlig for klubbens Auce-komite, Einar Eriksen, overrakte stipend til to jenter fra Auce. Se bilde nedenfor. På bildet til venstre er Inga Egalite som fungerer som tolk. Hun er lærer og vår kontakt inn mot det lokale skoleverket. Stipendiet skal dekke livsopphold under fire års studier i Riga.

Om kvelden var vi gjester i ambassaden sammen med koret Viseversa fra Røa. Resten av helgen ble brukt til hygge oss i Riga.