Familiens hus

Publisert av Einar Eriksen den 26.11.20. Oppdatert 01.12.20.

Lilleaker Lions inngikk høsten 2019 et formelt samarbeid med Ullern bydel,representert ved Familiens Hus og Oslohjelpen. Klubben har i flere år hatt et uformelt samarbeid med Familiens Hus. Familiens Hus har vært etablert på «tunet ved trikken» på Hoff siden 2010. Oslohjelpen ble formelt startet i bydelen av byråd Marte Thorkildsen 26.02.2020. Det nye formelle samarbeidet mellom Ullern bydel og Lilleaker Lions er et ledd i klubbens strategi om å støtte barn som trenger hjelp lokalt og internasjonalt.

Familiens Hus i bydel Ullern åpnet november 2010, og etableringen var et resultat av et omfattende tverrfaglig utviklingsprosjekt, Risikoutsatte barn og unge (RISKBA). Satsningen hadde som mål å etablere en møteplass i nærmiljøet, med lett tilgjengelige og gode helse- og forebyggende tjenester til barn og familier.

I huset er det en åpen barnehage som er mye brukt av barn som venter på barnehageplass. Helsestasjonen og barnevernet i bydelen bruker også huset til mange av sine konsultasjoner og grupper. Ellers har Familiens Hus flere foreldrestøttende tilbud, og mange benytter seg av lavterskel samtaletilbudet Foreldrehjelpen.

I 2011 arrangerte Familiens Hus og Lilleaker Lions sin første åpne dag sammen, hvor alle barn og familier i bydelen ble invitert til gratis barneteater, leker for barn og kafe. Dette har siden da vært et veldig populært tiltak, hvor så mange som 4-500 mennesker har vært innom på en lørdag. Klubben har hele tiden vært en støttespiller for Familiens Hus, og sponser økonomisk der det er behov f.eks. gavekort til barn som skal i bursdag.

Oslohjelpen holder også til i Familiens Hus på Hoff, og er et tverrfaglig sammensatt team med psykolog, helsesykepleier, barnevernspedagog, psykiatrisk sykepleier og fysioterapeut. Her kan familier ta kontakt om de har små eller store utfordringer de trenger råd og hjelp til å løse. Dette er et lavterskeltilbud til barnefamilier med barn under 12 år.

Lions Oslo VBU (Velferdstiltak for Barn og Unge) er ansvarlig for lokaler og mat ved slike arrangementer. Lilleaker Lions støtter Lions Oslo VBU som er en forening innenfor Lionssystemet. Foreningens formål er å tilby gode opplevelser og aktiviteter til barn og unge som ikke har anledning til å delta på dette til vanlig.

Mer enn 2000 barn har deltatt i aktiviteter i regi av Lions Oslo VBU til steder som Langedrag, dyreparken i Kristiansand, Kobberhaughytta m.fl.

Bydelen og Lilleaker Lions vil ha et tett samarbeid framover. Det var blant annet planlagt arrangere tur til et av de stedene som nevnt over for familier innen bydelen. I tillegg ble det planlagt å gi ut billetter til Tusenfryd og til trampolinepark. Disse tiltakene er foreløpig lagt på is pga corona viruset.